Jean Eric Vergne - Red Bull Junior Team Red Bull Photofiles


A jerezi teszten a műszaki problémákkal küzdő Ferrari és Red Bull Racing nagymenőinek negyedik napját egyaránt hullámvasutak tarkították. Ez azonban nem akadályozta meg Fernando Alonsót abban, hogy a tabella élére kerüljön 1 perc 18.877 másodperc időeredménnyel, négy tizedmásodperccel elmaradva a Romain Grosjean által az előző napon autózott 2012-es évi eddigi legjobb, 1:18.419-es eredménytől.

Mivel a Mercedes tegnap befejezte az abroncsok tesztelését, a jerezi teszt utolsó napján a mezőny kilenc autóra csökkent. Kamui Kobajasi kétnapos kihagyás után visszatért a Sauberhez, Nico Hülkenberg pedig végre lehetőséget kapott, hogy vezethesse a Force India új autóját, miután Jules Bianchi tegnap összetörte azt. Jarno Trulli szintén első alkalommal ülhetett a Caterham autójába, a mezőny ettől eltekintve változatlan maradt. Nem mintha a tömeget Alonsón kívül bárki más is érdekelte volna.

„A mai időeredmény nem ér semmit, de ugyanez elmondható a tegnapi és az előző napok eredményeiről is” - nyilatkozta Fernando bölcsen, az elvárásoknak eleget téve, ugyanakkor finoman a sajtó negatív kisugárzású képviselőire pirítva. „Tegnap kemény abroncsokkal dolgoztunk, a többiek lággyal, és a hetedik helyen végeztünk. Ma feltettük a lágy gumikat, a többiek valószínűleg nem, és elsők lettünk. Ennyi.”

A Ferrari napja azonban nem sikerült különösebben jól, miután az F2012-nél nem sokkal délelőtt 11 óra előtt műszaki problémák merültek fel, így Alonso 39 kör után elektromos meghibásodás miatt kényszerpihenőt tartott. Ezután nem folytatta a tesztet.

Eközben Sebastian Vettel hasonló problémákkal küzdött, bár pont fordítva. Ő a délelőtti tesztet hagyta ki, miután az RB8-at két installációs kör után motorral kapcsolatos elektronikai meghibásodás miatt vissza kellett vinni a garázsba. Csak délután folytathatták a tesztelést, amibe 48 kört sikerült belepréseniük.

„Ez hozzátartozik a teszteléshez, ezért vagyunk itt” - nyilatkozta Seb. „Természetesen szerettünk volna több kört autózni, viszont ezen már nem tudunk változtatni. Visszamegyünk a gyárba, kielemezzük a hét során szerzett adatokat, és készülünk a következő, barcelonai tesztre.”
 

nullRed Bull Content Pool

 
A Toro Rosso ennél jóval elégedettebb lehet mai munkájával. Jean-Eric Vergne 80 kört tett meg, és a második helyen végzett, az Alonso-Vettel szendvicsbe ékelődve. „A második napom jól alakult, hiszen minden beütemezett feladatot elvégeztünk, és rengeteg kilométert autóztunk” - nyilatkozta a francia versenyző. „Némi módosítást követően magabiztosabbnak érzem magam az autóban, a beállítások megváltoztatásának hatását is megnézhetem, amelyek látszólag előbbre mozdították a csapatot. Eredményes nap, most pedig készülök a következő tesztre.”

Miután a csapatok tesztprogramjuk vége felé jártak, ma kevesebb százas versenyző volt, csak Bruno Senna és Nico Hülkenberg lépték át a száz körös határt, amit Senna kivételével mindenki már a délelőtt folyamán elért, mivel a Williams a hosszú kiállásokra koncentrált. Azonban az ő nevéhez fűződik a nap jó néhány piros zászlós szakaszának egyike, miután megállt az 1302-nél, ami vagy tervezett üzemanyag-kalibrációs feladat, vagy segítségkérés volt. A tesztelés utolsó órájában szintén feltartotta a mezőnyt, miután a délután folyamán korábban egy Sauber állt meg hidraulikus szivárgás miatt. A nap folyamán egy másik megállást egy autóról leeső kóbor alkatrész okozott – ez is gyakran történik teszt közben – ezektől eltekintve a nap problémák nélkül zajlott.

Szóval mit tudtunk meg a négynapos jerezi tesztből a 2012-es F1 szezonról? Nos, 3.380 kört és kb. 14.949 kilométert tettek meg, ebből 192 kört Kimi Räikkönen, aki ezzel a 23 pilóta közül a legszorgalmasabbnak számított. Egyenletes tempója azt sugallja, hogy a WRC ellébecolt két év alatt sem vesztett sem erejéből, sem elszántságából. Általában mindenki egyetért, hogy az új szabályok a leszorítóerő csökkenését eredményezték, azonban az elmúlt 12 hónap fejlesztései alapján elmondható, hogy a tavaly februári jerezi teszthez képest általános - igaz, minimális - javulás tapasztalható a köridőkben.

nullRed Bull Content Pool


Természetesen lehetetlen biztosra megállapítani, hogy akkor és most milyen nehezek voltak az autók, és mennyire feleltek meg az előírásoknak. És ez a tesztek nehézsége: nem nyújt egyértelmű válaszokat, valójában a csapatok azon munkálkodnak, hogy titokban tartsák valódi teljesítményüket. Ma Alonso bizonyult a leggyorsabbnak, egy gyanúsan „bemutató körnek” tűnő rövid szakasszal, azzal a céllal, hogy a Ferrarit felhozzák az élre, és három gyászos nap után elhallgattassák az olasz sajtóban folyamatosan ismételt kínos kérdéseket – ugyanakkor az is lehetséges, hogy a Ferrari végig trükközött, és gyors köröket futottak, de nehéz autóval. Vagy lehet, hogy Alonso teljesen őszintén nyilatkozott, és egyszerűen attól függ, ki, mit és mikor tesztel.

Míg a sebességet el lehet titkolni, a felmerülő nehézségeket némileg nehezebb. A Red Bullt és a Ferrarit is megizzasztották a problémák, azt azonban mindkét csapat hangsúlyozta, hogy a tesztelés erről szól. Ezzel szemben a McLaren nem nagyon remekelt a pályán, viszont az autóval sem adódtak komolyabb problémáik. A Toro Rosso és a Lotus csapata egyaránt gyorsnak és megbízhatónak tűnt, míg a Force India és a Sauber bizonyos szakaszokon bizonyultak nagyon jónak. Sem a Caterham, sem a Williams nem ostromolták az eredménytáblát, azonban mindkét csapat jó pár kört teljesített, és a kemény első nap ellenére bírták az iramot.

Ha az első futam jövő hétvégén lenne, sok nyertesre és helyezésre fogadás lenne a Lotus-ra, a Red Bullra és a Toro Rossóra, míg a bátrabbak talán a Ferrarira tennének. Az első futamot azonban nem jövő héten rendezik, még több mint egy hónap, és addig nem kapunk valós válaszokat, amíg a csapatok nem érnek Melbourne-be – és ebben rejlik az F1-es téli tesztidőszak szépsége és egyben bosszúsága.

JEREZ TESZT 4. NAP IDŐEREDMÉNYEK:
1. Alonso Ferrari 1 perc 18.877 másodperc 39 kör
2. Vergne Toro Rosso 1 perc 19.597 másodperc +0.720 80 kör
3. Vettel Red Bull 1 perc 19.606 másodperc +0.729 50 kör
4. Hamilton McLaren 1 perc 19.640 másodperc +0.763 86 kör
5. Grosjean Lotus 1 perc 19.729 másodperc +0.852 95 kör
6. Kobajasi Sauber 1 perc 19.834 másodperc +0.957 76 kör
7. Hülkenberg Force India 1 perc 19.977 másodperc +1.100 90 kör
8. Senna Williams 1 perc 20.132 másodperc +1.255 125 kör
9. Trulli Caterham 1 perc 22.198 másodperc +3.321 117 kör

 

Cikk részletek